Selecteer een pagina

Aline van de Haar

Doe jij het ook? Neem jij je ook elk jaar weer voor dat je dingen anders gaat doen? Dat je dit jaar echt gaat afvallen, meer gaat bewegen of beter voor jezelf zorgen? Om zomaar wat voorbeelden te noemen. En wordt 1 januari dan al snel toch maar na de schoolvakantie? Om dan na de schoolvakantie zo op de automatische piloot door te gaan dat je voor je er erg in hebt weer een maand verder bent (of een jaar). En er weer niets veranderd is?

Hoe zonde is dat? Je baalt enorm. Je zoekt allerlei redenen waarom het niet lukt, maar neemt het stiekem vooral jezelf kwalijk. En laat nu juist dat ervoor zorgen dat je het zeker niet voor elkaar krijgt. Doordat je jezelf veroordeelt ga je je nog beroerder voelen en lukt het je helemaal niet meer om veranderingen door te voeren.

Het is je ego wat opspeelt en wat je vertelt: “je zie wel, ik zei het je toch?” Het stemmetje in ons hoofd wat niet houdt van verandering en wat ons probeert te beschermen tegen alles wat nieuw en anders is. Als alles hetzelfde blijft is het duidelijk, lekker veilig. Maar dat maakt het tegelijk ook heel lastig, want juist het nieuw en anders zorgt ervoor dat we groeien. Dat we wél bereiken wat we echt willen.

Dus weg met alle goede voornemens. We gaan het dit jaar gewoon DOEN.

Hoe dan?

Het meest krachtige dat jij kunt doen is focussen op die ene persoon die jij wel kunt veranderen: JEZELF. Alles wat je niet aanstaat in je relaties met anderen, je omgeving, je werk. Het raakt allemaal aan een stukje in jezelf dat gereflecteerd wordt in die situatie.

Neem gerust even de tijd om dat op je in te laten werken.

Dat is nogal wat. Want dat betekent inderdaad ook die relatie met je (voormalig) partner die maar niet lekker lijkt te lopen. Of die met je (schoon)moeder of je baas.

Het is heel simpel. Als je doet wat je altijd deed, blijft denken wat je altijd dacht dan krijg je wat je altijd kreeg. En dat is nou net wat je graag anders wilt. Toch? Dus laten we, in plaats van te focussen op wat je buiten jou veranderd wilt zien, eens kijken welke innerlijke shifts jij nu al kunt maken.

Als je wat verandert in jezelf, ga je merken dat je omgeving automatisch mee verandert. In het bijzonder je relaties met anderen. En is dat niet precies wat je graag zou zien?

En weet je wat het mooie is? Dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.

Daarom heb ik, speciaal voor jou om het nieuwe jaar direct goed te beginnen,

6 manieren om jouw relaties te verbeteren in 2018.

Leer meer van jezelf te houden in 2018

Gebrek aan zelfliefde is de nummer 1 oorzaak van strubbelingen in relaties. Ook als deze al jaren geleden verbroken zijn en je vanwege jullie gezamenlijke kinderen nog contact hebt met elkaar.

Als je niet in staat bent om jezelf volledig te accepteren en omarmen zoals je bent, blijf je situaties creëren die je overtuigingen bevestigen. Als je bijvoorbeeld gelooft dat je geen echte liefde waard bent, blijf je partners aantrekken die niet echt van je kunnen of willen houden (zeer waarschijnlijk omdat ze zichzelf ongeliefd voelen).

Gebrek aan zelfliefde kan zich gaan uiten in afhankelijkheid en een (enorme) drang naar bevestiging. Niets wat je partner zegt of doet, geeft je genoeg bevestiging dat hij/zij echt van je houdt. Of je onzekerheid uit zich juist in kritiek of emotionele afstand.

Shift van kritiek naar waardering

Probeer dit experiment eens uit:  houd de komende 24 uur eens bij hoe vaak je jezelf betrapt op kritisch of veroordelend gedrag.

De meeste mensen staan versteld hoe vaak ze onbewust in de kritiek-stand staan. Dat komt omdat het uiten van kritiek een hardnekkige gewoonte is. Daardoor kan het een automatisme worden om op die manier naar de wereld om ons heen te kijken en standaard al kritiek te uiten. Het werkt als een zichzelf voedend mechanisme, hoe meer je het doet, hoe meer dingen je zult vinden om kritiek op te hebben. Voor je er erg in hebt, vertroebelt de behoefte om kritiek te leveren alles wat je beleefd.

Hoe kun je dit veranderen? Het is net als met alle andere slechte gewoonten: stop ermee en vervang het voor een nieuwe, positieve gewoonte. Voor kritiek is dat precies het tegenover gestelde: waardering. In 2018 schud je jezelf wakker en zet jezelf in de waardering-modus. Maak het een prioriteit om te zoeken naar de positieve aspecten in je leven. Of het nu gaat om je werk of je relatie met je (voormalig) partner.

Voor je het weet, is waardering je nieuwe gewoonte. En laat dan nou nét een hele aantrekkelijke gewoonte zijn!

Benut je creativiteit

Denk jij dat je niet creatief bent? Dan ben je misschien geneigd dit punt over te slaan, maar let op: het gaat hier niet om je innerlijke Appel, Rembrand of van Gogh. Met creativiteit bedoel ik alles wat je leven betekenis geeft.

Totaal de tijd vergeten als je leest, een nieuw recept kookt of lekker buiten in de natuur bent, zijn ook vormen van het benutten van je creativiteit.

Het belang hiervan wordt vaak onderschat, want gebleken is dat mensen die dit niet doen, zich beduidend minder tevreden voelen. En als we de oorzaak van die ontevredenheid ergens anders gaan zoeken, gaan we anderen de schuld geven van ons gebrek aan geluk. En je raadt het vast al…. Dat zijn vaak juist de mensen die heel dicht bij ons staan.

Neem daarom dit jaar minimaal 10 minuten per dag om je creativiteit te laten stromen en kijk wat het doet voor je relaties met anderen.

Kom in contact met de wijsheid van je eigen lichaam

Je lichaam is, op veel manieren, veel intelligenter dan ons denken.

Als je goed verbonden bent met je lichaam, heb je als het ware al een shortcut voor wat je echt voelt in een bepaalde situatie.

Als je voortdurende spanning voelt in je nek, is de kans groot dat je veel boosheid in je hebt. Heb je een aanhoudend zwaar gevoel in je keel of op je borst? Dan zit er veel verdriet of onbeantwoord verlangen in jou. Als je vaak een onrustig gevoel hebt in je buik, is de kans groot dat je ergens bang voor bent.

Hoe kan dit je helpen in relaties met anderen? Door alle ruis die je gedachten produceren even bewust uit te zetten. Als je focus ligt op die gedachten, maak je het jezelf onmogelijk om goed naar je gevoel te kunnen luisteren. Om wat voorbeelden te noemen: De volgende keer dat je voormalig partner iets zegt dat je raakt: tune in op die brok in je keel of die druk op je borst die je vertelt dat je nog veel verdriet voelt. De volgende keer dat je (nieuwe) partner je zegt dat hij moet overwerken, focus op die knoop in je maag die je vertelt dat je bang bent dat hij of zij niet zo vaak bij jou wil zijn als jij bij hem/haar.

En dan komt het erop aan…

Uit je ware emoties

Als je nog veel last hebt van verdriet na een verbroken relatie, is de kans groot dat je dit probeert te verhullen door juist heel afstandelijk te doen en het contact met de ander zoveel mogelijk te vermijden. Je denkt daarmee heel sterk te zijn en niet te laten zien dat de ander je nog raakt. De ander zal daardoor juist het gevoel hebben dat zij/hij geen afspraken met je kan maken. Of erger, dat je hem/haar het contact met jullie kinderen misgunt. Daarmee beïnvloedt jullie relatie onbewust ook die van en met jullie kinderen.

In plaats van steeds meer afstand te nemen, kijk eens wat er gebeurt als je eerlijk uitspreekt dat je het nog lastig vind om met elkaar zo regelmatig te ontmoeten. Hiermee voorkom je dat de ander dingen in gaat vullen voor jou die niet kloppen en die nog meer spanning op jullie nieuwe relatie tot elkaar leggen. Je neemt op die manier juist spanning weg waardoor het makkelijker wordt om de nodige gesprekken met wederzijds respect te kunnen voeren.

In het voorbeeld van overwerken, zou je ontzettend kunnen gaan klagen bij je partner. De kans is groot dat je daardoor juist eindigt in ruzie en nog meer afstand creëert tot elkaar. Of… je kunt iets zeggen wat niet alleen heel erg waar is, maar ook heel simpel en bovendien veel krachtiger: “Ik ben bang dat je je tijd liever niet met mij doorbrengt.”

Een mooi hulpmiddel hierbij is de 10 seconden regel. Dat wat je wilt zeggen, kan binnen 10 seconden gezegd worden. Als je meer tijd nodig hebt, is dat een aanwijzing dat je niet verbonden bent met je echte emoties erachter en dat je antwoord niet het gewenste resultaat heeft.

Houd het leuk en simpel

Er zijn maar weinig dingen vervelender dan te moeten “werken” aan een relatie. Toch zij er ontelbaar veel mensen die denken dat precies is hoe een relatie “werkt”: van compromissen sluiten of oneindig veel praten en alles ontleden tot zelfs therapie.

En juist het overgrote deel van alle relatieproblemen ontstaat juist door de dingen die Niet gezegd worden. Met andere woorden, je kunt je relaties niet fixen door meer te praten. Sterker nog, dat zorgt er vaak juist voor dat de lol en de gevoelens van intimiteit verdwijnen. Als je iets wilt zeggen, doe het dan zo simpel en duidelijk mogelijk.

Hetzelfde geldt voor niet-liefdes relaties. Focus op plezier met elkaar en op jullie raakvlakken. De rest wordt dan vanzelf makkelijker.

Tot slot het allerbelangrijkste: shift van de verwachting de ander te kunnen veranderen naar wat je zelf kunt doen om precies die (gespreks)partner te zijn die jij jezelf toewenst.

Dus… weg met die goede voornemens, beloften en valse verwachtingen. No more excuses, laten we het gewoon lekker zelf gaan DOEN.

Doe je mee?